Projektek
ERASMUS+ 2019-2022.
ERASMUS+ MOBILITÁSI PROGRAMOK
2019-1-HU01-KA102-060509
Tanulók és tanárok szakmai kompetenciáinak fejlesztése külföldi szakmai gyakorlat által
Időszak: 2019.10.01- 2022.09.30.
Pályázatkezelő: Tempus Közalapítvány
Főpályázó: INVESTELLA-TEAM KFT. KÉPZÉSI IRODA – SZEKSZÁRD
Konzorciumi tagok:
SZEKSZÁRDI KOLPING ISKOLA – SZEKSZÁRD NAGYBAJOMI KOLPING ISKOLA - NAGYBAJOM BAPTISTA ESÉLY SZAKKÉPZŐ ISKOLA - SZEKSZÁRD
DÉLI ASZC TELEKI ZSIGMOND MEZŐGAZDASÁGI TECHNIKUM, SZAKKÉPZŐ ISKOLA ÉS KOLLÉGIUM – VILLÁNY
2020-tól
KOLPING NAGYVÁTHY JÁNOS SZAKKÉPZŐ ISKOLA – CSURGÓ, NAGYBAJOM
KISALFÖLDI ASZC ROTH GYULA ERDÉSZETI TECHNIKUM, SZAKKÉPZŐ ISKOLA ÉS KOLLÉGIUM – SOPRON
Háttér
Négy szakképző iskola és egy képzési iroda alapított konzorciumot annak érdekében, hogy az intézmények munkatársainak és tanulóinak külföldi mobilitási alkalmat biztosítsanak az Erasmus+ szakképzési programok megvalósításán keresztül. Mindegyik intézmény hátrányos helyzetű fiatalok szakmai felkészítését is végzi. A külföldi tapasztalatszerzés motiváló a tanulóknak és a munkatársaknak egyaránt, továbbá lehetőséget nyújt a szakmai és nyelvi kompetenciák fejlesztésére. A külföldi továbbképzéseken szerzett tudás, tapasztalat, jó gyakorlat hozzájárul az intézmények nemzetköziesítéséhez, minőségbiztosításának fejlesztéséhez.
A pályázat felelőse az Investella-Team képzési iroda, amely intézmény kiterjedt nemzetközi kapcsolattal és több éves projektvezetési tapasztalattal rendelkezett. Konzorciumi partnerek: a Szekszárdi és a Nagybajomi Kolping Iskola, a Déli ASZC Teleki Mezőgazdasági Szakképző Iskola és a Baptista Esély Szakképző Iskola. 2020-ban az Esély Iskola megszűnését követően két partnerrel bővült a konzorcium: Kolping Nagyváthy Szakképző Iskola – Csurgó (a Nagybajomi Kolping Iskola beintegrálódott) és a Kisalföldi ASZC Roth Gyula Erdészeti Technikum –Sopron.
Célkitűzések
Fő célkitűzése:
- tanulók szakmai gyakorlatának teljesítése külföldön
- munkatársak szakmai továbbképzése külföldi tanulmányúton keresztül.
A munkatársak az Egyesült Királyságban tett tanulmányútjuk során tanulmányozták az IKT eszközök használatát, a hátrányos helyzetű tanulók fejlesztésében való alkalmazási módszereit, a korai iskolaelhagyás csökkentésére érdekében. A jó gyakorlatok adaptálása a személyes és szakmai gyakorlatban, hazai oktatási helyzetekben.
A Németországban tett tanulmányút lehetőséget biztosított a duális képzés tanulmányozására a gyakorlatban, a nemzetközi kapcsolatok megerősítésére, az együttműködések kialakítására. A fenntarthatóság témában jó gyakorlatok gyűjtésére és adaptálására az iskolai működésbe.
Nemzetköziesítés és minőségbiztosítás fejlődött intézményi szinten.
A tanulók és munkatársak tapasztalatszerzése, fejlesztése biztosította, hogy új módszerek, jó gyakorlatok jelentek meg az intézmények működésében, ezzel hozzájárultunk a résztvevők továbbképzéséhez, az intézmények nemzetköziesítéséhez, minőségbiztosításának fejlesztéséhez. Az eredmények megosztása, a jó gyakorlatok beépítése a mindennapi működésbe, a tanulók és munkatársak motivációjának növelése, a nemzetközi hálózatokhoz való kapcsolódás hozzájárult az intézmény presztízsének emeléséhez, a szakképzés fejlesztéséhez, megújításához.
Megvalósítás
A konzorcium tanulói és munkatársi mobilitásokat valósított meg:
1) tanulók szakmai gyakorlata Németországban és Portugáliában (23 fő tanuló + 11 fő tanuló vis maior),
2) munkatársak szakmai továbbképzése, tanulmányútja az Egyesült Királyságban és Németországban (12 fő munkatárs)
Mobilitások
1.) Tanulók mobilitása
a) 2020.03.08-03.28. Németország
11 fő tanuló 3 hetes szakmai gyakorlata: kőműves, festő, hegesztő, pék – 2 fő kísérő tanár COVID-19 járvány miatt vis maior helyzet.
b) 2021.09.19-10.03. Németország
8 fő tanuló 2 hetes szakmai gyakorlata: kertész, erdész, szakács - 1 fő kísérő tanár
c) 2022.06.19-07.04. Portugália
10 fő tanuló 3 hetes szakmai gyakorlata: szőlész-borász, erdész - 1 fő kísérő tanár
d) 2022.06.19-07.08. Németország
5 fő tanuló 3 hetes szakmai gyakorlata: erdész – 1 fő kísérő tanár
2.) Munkatársak mobilitása
a) 2019. 10.23-11.25. Egyesült Királyság
5 fő munkatárs 3+2 napos tanulmányút
Téma: infokommunikációs (IKT) eszközök, módszerek használata a tanulók motiválása, a lemorzsolódás csökkentése érdekében
Résztvevők: Baptista Esély Szakképző Iskola, Szekszárdi Kolping Iskola, Teleki Zs. Mezőgazdasági Szakképző Iskola, Nagybajomi Kolping Iskola, Investella-Team képzési iroda.
b) 2022.09.22-09.24. Németország
7 fő munkatárs 3+2 napos tanulmányút
Téma: duális képzés a gyakorlatban, fenntarthatóság
Résztvevők: Kisalföldi ASZC Roth Gyula Erdészeti Technikum - Sopron
Eredmény
1) A tanulók szakmai tapasztalatai gyarapodnak, megismerték a német és portugál munkakultúrát, szélesedett világlátásuk, nyelvi kompetenciájuk fejlődött.
34 fő tanuló került bevonásra, ebből 23 fő tanuló vett részt Németországban és Portugáliában szakmai gyakorlaton (11 fő tanuló a COVID-19 járványhelyzet miatt nem tudott kiutazni).
2) A munkatársak személyes és szakmai kompetenciái fejlődtek, tapasztalatot szereztek az angol/német szakképzési struktúrától, a duális képzés gyakorlatáról. Ismereteket szereztek az IKT eszközök, módszerek, digitális tananyagok használatáról, a lemorzsolódás csökkentésére jó példákat adaptáltak saját személyes és intézményi gyakorlatukba. Megismerték a gyakorlóhelyek felszereltségét, a gyakorlatvezetők felkészültségét, módszereit, munkarendjét. A fenntarthatóság témában jó gyakorlatokat ismertek meg, melyet az iskolai működésbe beépíthetnek. Szabadidőben felfedezték az angol/német kulturális értékeket, szakmai nyelvi kompetenciájuk fejlődött.
12 fő munkatárs vett részt szakmai tanulmányúton az Egyesült Királyságban és Németországban.
Az intézmények fejlődtek a nemzetköziesítés és a minőségbiztosítás terén. Az Európai szinten szerzett tapasztalatok emelték az iskolák, a szakképzés presztízsét, a szakmunka elismertségét. A résztvevők Europass mobilitási igazolványt kaptak. A nemzetközi kapcsolatok megerősödtek, a partnerek együttműködési megállapodást kötöttek, melyben meghatározták az együttműködés kereteit (tanulási eredmények, módszerek, értékelés módja, minőségbiztosítás).
A Déli ASZC Teleki Zsigmond Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium – Villány intézményből Németországban 2 fő kertész (2021) és Portugáliában 5 fő szőlész-borász (2022) tanulók vettek részt szakmai gyakorlaton.
A munkatársi mobilitásban az Egyesült Királyságban 1 fő (2019) vett részt.
A projekt teljes dokumentációja az https://www.investella.hu/index.php?page=463 oldalon érhető el.
2019-1-HU01-KA102-060509_ERASMUS+_általános_információ_honlapra_Teleki-1.pdf